Sagsnummer: | 595/2023 |
Dato: | 31-05-2024 |
Ankenævn: | Helle Korsgaard Lund-Andersen, Inge Kramer, Andreas Moll Årsnes, Rolf Høymann Olsen og Jørn Ravn. |
Klageemne: | Pensionskonti - øvrige spørgsmål |
Ledetekst: | Manglende udbetaling af pension i henhold til skriftlig aftale og spørgsmål om godtgørelse. |
Indklagede: | Lån & Spar Bank |
Øvrige oplysninger: | |
Senere dom: | |
Pengeinstitutter |
ANKENÆVNETS SAMMENSÆTNING: |
Helle Korsgaard Lund-Andersen, Inge Kramer, Andreas Moll Årsnes, Rolf Høymann Olsen og Jørn Ravn. |
|
|
MØDEDATO: |
23. maj 2024 |
|
|
Indledning
Sagen vedrører manglende udbetaling af pension i henhold til skriftlig aftale og spørgsmål om godtgørelse.
Sagens omstændigheder
Klageren var kunde i Lån & Spar Bank, som blandt andet havde formidlet en aftale om Letsikring i pensionsselskabet Letpension/PFA Pension til klageren.
I foråret 2023 meddelte klageren banken, at hun ønskede at starte udbetalingen på sin Letsikring.
Ved pensionsbevis af 21. marts 2023 ændrede klageren sin aftale om Letsikring, så udbetalingen skulle begynde den 1. august 2023 i stedet for den 1. august 2024. Af pensionsbeviset fremgår herudover blandt andet:
”…
Fra den 1. august 2023 forventer vi at udbetale 95.749 kr. årligt. Prognosen er beregnet under forudsætning af, at betalinger og overførsler oplyst i afsnittet ’Betaling af din ’Letsikring af indtægt ved pension’’ sker som aftalt. Beløbet svarer til en forventet udbetaling på 95.055 kr. årligt i nutidskroner (2023). At beløbet er omregnet til nutidskroner betyder, at der er taget højde for de forventede fremtidige prisstigninger i samfundet. Beløbene er før skatter, og størrelsen af udbetalingen er ikke garanteret og kan både stige og falde.
Pengene får du i starten af hver måned fra den 1. august 2023, og så længe du lever. Udbetalingen til dig stopper ved din død.
…”
Den 29. marts 2023 underskrev klageren pensionsbeviset af 21. marts 2023.
Den 31. marts 2023 meddelte banken klageren, at den havde modtaget klagerens pensionsbevis af 21. marts 2023, og at den ville påbegynde udbetaling den 1. august 2023 i henhold til aftale.
Banken har oplyst, at pensionsbeviset grundet en fejl ikke blev registreret korrekt, hvorfor tilbuddet bortfaldt efter 14 dage. Udbetalingen pr. 1. august 2023 blev derfor ikke gennemført. Klageren gjorde indsigelse over den manglende udbetaling mod banken.
Ved meddelelse af 15. september 2023 meddelte banken klageren:
”…
Som aftalt har jeg kigget på din start af pensionsudbetaling, og der er desværre ikke noget, som kan ændres.
For at starte 1/11 skal jeg derfor bede dig underskrive de vedhæftede aftaler, som [bankrådgiver] har sendt – dette senest d. 24/9.
…”
Den 18. september 2023 meddelte klageren banken, at hun ikke ønskede at acceptere en ny aftale med banken, da dette ville betyde, at hun ville miste tre måneders pension. Hun krævede af banken, at den med tilbagevirkende kraft fra 1. august 2023 udbetalte hende pensionen som aftalt.
Ved e-mail af den 28. september 2023 skrev klageren til banken, at hun mundtligt havde drøftet sin indsigelse med bankens klageansvarlige, og at den klageansvarlige havde fornægtet det den 29. marts 2023 underskrevne pensionsbevis.
Den 28. september 2023 indbragte klageren sagen for Ankenævnet.
Den 5. oktober 2023 meddelte banken klageren, at den ønskede at kompensere klageren for udeblevne pensionsudbetalinger for månederne august, september og oktober 2023 svarende til 23.937,25 kr., som ville blive indsat på klagerens konto. Banken meddelte samtidig klageren, at den ikke ville kompensere hende for manglende pensionsudbetaling for november 2023, da den udtrykkeligt havde informeret hende om konsekvensen ved hendes manglende underskrivelse af tilbuddet om udbetaling pr. 1. november 2023. Banken sendte klageren et nyt tilbud om Letsikring af indtægt ved pension om udbetaling pr. 1. december 2023, som den anmodede klageren om at underskrive snarest og inden fristens udløb, onsdag den 18. oktober 2023.
Den 14. oktober 2023 meddelte klageren banken, at hun havde underskrevet bankens tilbud om Letsikring af indtægt ved pension, så udbetalingen af hendes Letsikring kunne ske pr. den 1. december 2023. Klageren fastholdt, at banken skulle godtgøre hende pensionsudbetalingen for november 2023 og anførte, at hun ikke forstod, hvorfor novemberudbetalingen skulle behandles anderledes end udbetalingerne af august til oktober.
Parternes påstande
Klageren har nedlagt påstand om, at Lån & Spar Bank skal kompensere hende for en udebleven pensionsudbetaling for november 2023.
Lån & Spar Bank har nedlagt påstand om frifindelse.
Parternes argumenter
Klageren har anført, at hun den 29. marts 2023 indgik en aftale med banken om, at udbetalingen af hendes pension skulle begynde den 1. august 2023.
Hun blev ikke gjort opmærksom på, at aftalen om udbetaling den 1. august 2023 var blevet fejlbehandlet. Hun opdagede det først, da den forventede udbetaling af 1. august 2023 udeblev. Bankens fejl består i, at den oprindelige pensionsaftale ikke blev videresendt til PFA/Letpension inden en fastsat frist. Det er ikke relevant, om hun akut havde behov for udbetalingen. Hun blev tilbudt at optage et banklån, hvilket hun afslog.
I stedet for at modtage en udbetaling den 1. august 2023 blev hun opfordret til at underskrive et nyt tilbud, hvoraf fremgik, at udbetalingen ville begynde 1. november 2023. Hun accepterede ikke dette tilbud. Pensionen har en hård bagkant. En accept af den nye aftale ville betyde, at hun ville have mistet tre måneders pension. I en telefonsamtale af 28. september 2023 meddelte banken hende, at den ikke ønskede at betale for pensionerne for perioden august til oktober. Hun gjorde indsigelse mod dette over for banken, men banken fornægtede den den 29. marts 2023 underskrevne aftale.
Det er uacceptabelt, at banken spurgte, om hun forlangte, at banken skulle betale hende af egne midler. Hun forventede, at banken ville overtage den indgåede aftale og sørge for, at hendes pensionsudbetaling skete med tilbagevirkende kraft fra 1. august 2023.
Hun fik et nyt tilbud fra banken, hvor udbetalingen af hendes pension ville starte den 1. december 2023, hvorved hun ville miste pensionsudbetalingen for november. Hun forstår ikke, at novemberudbetalingen skal behandles forskelligt fra den foregående periode fra august til oktober. På trods af dette underskrev hun tilbuddet.
Banken har ikke bekræftet og opfyldt en gyldig aftale. Hun frygtede, at hun ved en accept af bankens tilbud ville annullere den oprindelige aftale om udbetaling af pension fra 1. august 2023. Hun fik ingen forklaring fra banken om, hvorfor det var nødvendigt at indgå en ny aftale. Det var derfor umuligt for hende på den baggrund at underskrive en ny aftale på et oplyst grundlag. Hendes manglende underskrivelse af en ny pensionsaftale kan umuligt begrunde bankens fralæggelse af ansvaret for hendes pension fra og med 1. november 2023.
Hun er taknemmelig for, at banken har kompenseret hende for udbetalingerne af august, september og oktober. Hun mangler kun udbetalingen for november.
Hun ønsker en fair behandling af banken, da hun har været kunde i banken i 22 år.
Lån & Spar Bank har anført, at pensionsbevis af 21. marts 2023 blev underskrevet af klageren, men ikke blev registreret korrekt, hvorfor tilbuddet bortfaldt efter 14 dage. Udbetalingen pr. 1. august 2023 blev ikke gennemført.
PFA Pension ønsker ikke at ekspedere anmodninger om udbetaling, medmindre der foreligger et ikke-udløbet, korrekt underskrevet tilbud.
Klageren meddelte telefonisk banken den 11. september 2023, at hun ikke manglede pensionsudbetalingen pr. 1. august 2023. Det blev derfor aftalt, at banken ville fremsende klageren et nyt tilbud fra PFA Pension/Letpension, som var gældende til 25. september 2023.
Klageren modtog tilbuddet af september 2023, og meddelte banken, at hun ikke ønskede at underskrive tilbuddet på trods af bankens opfordring hertil af 15. september 2023.
Banken har kompenseret klageren for udeblevne udbetalinger i perioden august til oktober, men ikke for den manglende udbetaling i november, da den udtrykkeligt havde informeret klageren om konsekvensen af hendes manglende underskrivelse af tilbuddet. Klagerens afvisning var derfor den direkte årsag til, at udbetalingen ikke kunne begynde 1. november 2023.
Den forventede årlige udbetaling ville ved start den 1. august 2023 være 95.749 kr. om året. Ved underskrivelsen af tilbuddet om udbetaling fra den 1. december 2023 udgør den årlige udbetaling 96.945 kr. Bankens kompensation til klageren for august, september og oktober 2023 giver klageren en livsvarig forhøjelse af hendes Letsikring på 1.196 kr. årligt.
Ankenævnets bemærkninger
Klageren var kunde i Lån & Spar Bank, som blandt andet havde formidlet en aftale om Letsikring i pensionsselskabet Letpension/PFA Pension.
I foråret 2023 meddelt klageren banken, at hun ønskede at starte udbetalingen på sin Letsikring.
Ved pensionsbevis af 21. marts 2023 ændrede klageren sin aftale om Letsikring, så udbetalingen skulle begynde den 1. august 2023 i stedet for den 1. august 2024.
Den 29. marts 2023 underskrev klageren pensionsbeviset af 21. marts 2023.
Banken har oplyst, at pensionsbeviset grundet en fejl ikke blev registreret korrekt, hvorfor tilbuddet bortfaldt efter 14 dage. Udbetalingen pr. 1. august 2023 blev derfor ikke gennemført.
Klageren gjorde indsigelse mod den manglende udbetaling af Letsikringen til banken. Banken svarede den 15. september 2023 klageren, at den havde undersøgt, hvorvidt den kunne ændre noget, men at den ikke kunne ændre noget, hvorfor den opfordrede klageren til at underskrive en ny aftale, hvorved udbetalingen ville starte den 1. november 2023. Klageren afviste at underskrive en ny aftale.
Den 5. oktober 2023 meddelte banken klageren, at den ønskede at kompensere klageren for udeblevne pensionsudbetalinger for august, september og oktober 2023 svarende til 23.937,25 kr., som ville blive indsat på klagerens konto. Ved klagerens underskrift af tilbuddet om udbetaling fra den 1. december 2023 udgør den årlige udbetaling 96.945 kr. Bankens kompensation til klageren for august, september og oktober 2023 ville give klageren en livsvarig forhøjelse af hendes Letsikring på 1.196 kr. årligt.
Da klageren efter sagens indbringelse for Ankenævnet har modtaget en godtgørelse fra banken på 23.937,25 kr., får klageren klagegebyret tilbage.
Banken har anført, at den ikke vil kompensere klageren for manglende pensionsudbetaling for november 2023, da den udtrykkeligt havde informeret klageren om konsekvensen ved hendes manglende underskrivelse af tilbuddet om udbetaling til den 1. november 2023, og at klageren trods dette valgte ikke at underskrive tilbuddet.
Klageren har anført, at hun ved sin underskrift den 29. marts 2023 indgik en aftale med banken om, at udbetalingen af hendes pension skulle begynde den 1. august 2023. Hun frygtede, at hun ved accept af det nye tilbud ville annullere den oprindelige aftale. Banken skal derfor godtgøre hende hendes pensionsudbetaling for november 2023.
Ankenævnet lægger til grund, at klageren den 29. marts 2023 underskrev aftale om ændring af sin Letsikring af indtægt ved pension i PFA Pension af 21. marts 2023, hvorved hun dermed indgik en gyldig og bindende aftale med banken om, at udbetalingen af hendes Letsikring skulle begynde den 1. august 2023, hvilket grundet bankens fejl ikke skete.
Klageren har oplyst, at hun frygtede, at hun ved underskrivelsen af den aftale, som hun modtog til underskrift i september 2023, ville miste udbetalingerne fra Letsikring for august, september og oktober. Efter det oplyste meddelte banken klageren, at der ikke var noget, som banken kunne gøre, og først den 5. oktober 2023 – efter, at klageren havde klaget til Ankenævnet – tilbød banken at kompensere klageren for de manglende udbetalinger for august, september og oktober. Ankenævnet finder på den baggrund, at banken ikke kan nægte at godtgøre klageren et eventuelt tab under henvisning til den manglende underskrivelse af den aftale, som hun modtog i september 2023.
Tre medlemmer – Helle Korsgaard Lund-Andersen, Inge Kramer og Andreas Moll Årsnes – udtaler:
Det fremgår imidlertid, at den forskudte udbetaling af klagerens Letsikring medfører en forhøjelse af hendes Letsikring på 1.196 kr. årligt. Vi finder på den baggrund, at klageren ikke for tiden har godtgjort at have lidt et yderligere erstatningsberettiget tab, hvorfor vi stemmer for ikke at give klageren medhold i klagen.
To medlemmer – Rolf Høymann Olsen og Jørn Ravn – udtaler:
Vi finder, at der foreligger en sådan usikkerhed om, hvorvidt klageren med tiden reelt vil få dækket sit tab, at banken allerede nu bør kompensere klageren for den manglende udbetaling fra Letsikring for november måned. Vi har også herved lagt vægt på, at banken selv har valgt allerede nu at kompensere klageren for de manglende udbetalinger for august, september og oktober måned.
Der træffes afgørelse efter stemmeflertallet.
Ankenævnets afgørelse
Klageren får ikke medhold i klagen.
Klageren får klagegebyret tilbage.