Indsigelse mod opsigelse af kundeforhold begrundet i, at banken stoppede med at tilbyde sine services i Albanien. Krav om erstatning.

Sagsnummer:483/2024
Dato:21-03-2025
Ankenævn:Kristian Korfits Nielsen, Christina Bryanth Konge, Jimmy Bak, Morten Bruun Pedersen og Anna Marie Schou Ringive.
Klageemne:Værdipapirer - øvrige spørgsmål
Indlån - opsigelse
Ledetekst:Indsigelse mod opsigelse af kundeforhold begrundet i, at banken stoppede med at tilbyde sine services i Albanien. Krav om erstatning.
Indklagede:Saxo Bank
Øvrige oplysninger:
Senere dom:
Pengeinstitutter

Indledning

Sagen vedrører indsigelse mod opsigelse af kundeforhold begrundet i, at banken stoppede med at tilbyde sine services i Albanien. Krav om erstatning.

Sagens omstændigheder

Klageren, der er fra Albanien, blev i februar 2024 kunde i Saxo Bank, hvor han havde en konto med et tilknyttet depot og adgang til bankens handelsplatform.

Af bankens Almindelige forretningsbetingelser af 3. juli 2023 fremgår:

”…

36.3 Saxo Bank er berettiget til at bringe kundeforholdet til ophør med én måneds varsel til Kunden, idet der dog skal gives to måneders varsel ved Privat Brug, i det omfang disse Betingelser er underlagt Betalingsloven). Saxo Bank giver dette varsel til Kunden på et Varigt Medie.

36.5 Ved ophør vil Kontrakter, der allerede er indgået eller er i gang med at blive indgået, ophøre, og Betingelserne vil fortsat være bindende for Parterne i relation til sådanne Kontrakter.

…”

Klageren har oplyst, at han i perioden fra 2019 til 2024 anvendte bankens handelsplatform via et albansk pengeinstitut, pengeinstitut A, der havde et samarbejde med banken. Den 12. februar 2024 oplyste pengeinstitut A klageren om, at samarbejdet med banken var blevet opsagt, og klageren blev opfordret til at åbne en konto direkte hos banken for at kunne fortsætte sine investeringer.

Klageren har fremlagt en henvendelse af 11. april 2024 til banken vedrørende klagerens konto i pengeinstitut A, hvori klageren anmodede banken om at oplyse om den bagvedliggende årsag til lukningen af klagerens konto i pengeinstitut A.

Samme dag henviste banken klageren til at kontakte pengeinstitut A.

Klageren har oplyst, at han foretog to handler via bankens handelsplatform den 6. september 2024.

Klageren havde herefter 75 stk. aktier i MARA Holdings Inc. samt et kontant indestående.

Den 10. september 2024 opsagde banken klagerens kundeforhold. Af opsigelsen fremgår:

”…

After careful consideration, we have unfortunately decided to end our service in a number of countries, including Albania.

Therefore, we will proceed to close your account on 11 December 2024 (“Closure Date"). This is a longer notice period than required by our General Business Terms to show our understanding of the inconvenience this decision may cause you.

We want to take this opportunity to thank you for the trust you have placed in us.

Waiving of stock transfer fee

To make this transition smoother for you, we have decided to waive our stock transfer fee if you initiate the transfer of your positions within two months from today. This allows you to move your positions to a new broker and continue your investment journey. Please note, however, that not all positions may be transferable.

Account restrictions

Starting two months from today, you will not be able to open any new positions or fund your account until the Closure Date. Therefore, please ensure you manage your account accordingly to avoid any inconvenience.

Closing your account

We kindly request that you close any open positions on your account and withdraw the remaining balance before the Closure Date. You can do this using close my account on the platform.

If you do not close or transfer all positions before the Closure Date, we reserve the right to liquidate remaining positions without notice and credit the proceeds of the liquidation to your account.

Any residual cash balance or non-tradeable positions will remain on your account for you to withdraw.

We advise that you download any reports you may need for tax declaration purposes as these will no longer be available once the account is closed.

…”

Parternes påstande

Den 27. september 2024 har klageren indbragt sagen for Ankenævnet med påstand om, at banken skal betale erstatning og godtgørelse. Banken skal endvidere redegøre for baggrunden for opsigelsen.

Saxo Bank har nedlagt påstand om frifindelse.

Parternes argumenter

Klageren har blandt andet anført, at han er blevet behandlet unfair og ikke har modtaget en tilstrækkelig forklaring på lukningen af hans engagement. Der er ikke blevet taget hensyn til hans individuelle omstændigheder. Han kræver en grundig undersøgelse og et klart svar på sine bekymringer.

Han ønsker at forstå, hvorfor han blev diskrimineret af banken på baggrund af hans nationalitet. Banken bør forklare, hvorfor der ikke er tale om diskrimination, når alene albanske forbrugere blev påvirket af bankens beslutning.

Banken bør overholde Verdenserklæringen om menneskerettighederne artikel 10, 12 og 17 samt FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder artikel 14 og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions protokol 1, artikel 1.

Den 12. februar 2024 oplyste pengeinstitut A, at samarbejdet med banken var blevet opsagt, og han blev opfordret til at åbne en konto direkte hos banken for at kunne fortsætte sine investeringer. Han åbnede sin konto i banken den 6. marts 2024. På dette tidspunkt var der ingen indikationer på, at hans konto risikerede at blive lukket. Det er modstridende, at banken lod ham åbne en konto, da den allerede havde truffet beslutning om at trække sig fra det albanske marked.

Banken var uklar i sin kommunikation, hvilket forårsagede uklarhed i forhold til hans investeringer. Han henvendte sig til banken i april 2024 for at få klarhed omkring situationen, særligt i forhold til oplysningerne om opsigelse fra den albanske bank. Banken meddelte, at han på grund af fortrolighed ikke kunne få nogen oplysninger, hvilket gjorde ham usikker i forhold til sin konto i banken. Hans konto var fortsat åben, og han fortsatte med at sætte midler ind. Beslutningen om opsigelse var ikke fair, særligt henset til at han netop var begyndt at handle med værdipapirerne.

Pengeinstitut A brugte bankens handelsplatform, inden pengeinstituttet havde fået licens til at tilbyde denne service i Albanien. Han har fremlagt dokumentation for sine transaktioner i pengeinstitut A, inden det fik sin licens. Der er tvivl om, hvorvidt der har været et samarbejde mellem banken og pengeinstitut A med det formål, at alle kunder skulle overføre deres positioner til banken, så kunderne mistede deres rettigheder i Albanien og underskrev nye forretningsbetingelser i banken, hvorved oplysninger om de tidligere konti blev slettet.

Han havde tænkt sig at beholde sin investering i 30 eller 35 år og endda lade dem gå i arv. Bankens lukning medfører et tab i form af mistet profit og ødelægger hans investeringsstrategi. Han har fremlagt udregninger for sit tab som følge af lukningen af kontoen i pengeinstitut A. Heraf fremgår, hvor længe han plejede at holde en position, og hvorvidt lukningen medførte tab. Banken bør betale kompensation som følge af den stress, den har påført ham.

Han har henvist venner til banken og har derved modtaget bonus. Banken lukker nu hans venners konti, hvilket forårsager unødige tab på deres investeringer, og påvirker hans omdømme negativt.

Han ønsker handling fra Ankenævnet i forhold banken, men også i forhold til den konto, han havde i pengeinstitut A. Han forventer et svar fra banken i forhold til alle sine argumenter eller i det mindste fra Ankenævnet.

Saxo Bank har anført, at klagerens konto blev bragt til ophør i henhold til bankens almindelige forretningsbetingelser.

Beslutningen om at afslutte sin service i Albanien blev ikke taget førend maj/juni 2024, og derfor var beslutningen ikke aktuel, da klageren blev kunde i februar 2024.

Banken kommer ikke til at opkræve gebyrer for at overføre aktier, og derfor vil klageren ikke lide et tab eller have omkostninger i forbindelse med lukningen af kontoen.

Ankenævnets bemærkninger

Klageren, der er fra Albanien, blev i februar 2024 kunde i Saxo Bank, hvor han havde en konto med et tilknyttet depot og adgang til bankens handelsplatform.

Klageren har oplyst, at han foretog to handler via bankens handelsplatform den 6. september 2024. Klageren havde herefter 75 stk. aktier i MARA Holdings Inc. samt et kontant indestående.

Den 10. september 2024 opsagde banken klagerens kundeforhold med virkning fra den 11. december 2024 med begrundelsen, at banken havde besluttet at afslutte sin service i en række lande, herunder Albanien, og med henvisning til bankens Almindelige forretningsbetingelser.

Ankenævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte bankens opsigelse af klagerens kundeforhold. Ankenævnet finder det endvidere ikke godtgjort, at klageren har lidt et erstatningsberettiget tab i forbindelse med bankens opsigelse af klageren, eller at klageren har krav på godtgørelse.

Endvidere finder Ankenævnet, at klageren ikke har godtgjort, at banken i øvrigt har handlet ansvarspådragende.

Ankenævnet kan ikke pålægge banken at redegøre yderligere for baggrunden for opsigelsen af hans engagement.

Klageren får derfor ikke medhold i klagen.

Ankenævnets afgørelse

Klageren får ikke medhold i klagen.