Sagsnummer: | 27/2024 |
Dato: | 30-08-2024 |
Ankenævn: | Helle Korsgaard Lund-Andersen, Inge Kramer, Karin Sønder-bæk, Morten Bruun Pedersen og Elizabeth Bonde. |
Klageemne: | Pensionskonti - øvrige spørgsmål Pensionskonti - overførsel |
Ledetekst: | Betaling af kontogebyrer for en konto i et afgivende pengeinstitut for opretholdelse af forsikringsdækning efter flytning af engagement til modtagende pengeinstitut. |
Indklagede: | Fynske Bank |
Øvrige oplysninger: | |
Senere dom: | |
Pengeinstitutter |
Indledning
Sagen vedrører betaling af kontogebyrer for en konto i et afgivende pengeinstitut for opretholdelse af forsikringsdækning efter flytning af engagement til modtagende pengeinstitut.
Sagens omstændigheder
Klageren var kunde i Fynske Bank, der i januar 2019 formidlede hende en livsforsikring og en forsikring mod visse kritiske sygdomme i Nærpension/AP-Pension.
Af forsikringsbetingelserne for livsforsikringen og af forsikringsbetalingerne ved visse kritiske sygdomme fremgår blandt andet:
”…
§ 6 PRÆMIE
…
Stk. 2. Forsikringen forudsætter, at forsikringstager opretholder en konto i pengeinstituttet, hvorfra præmien betales.
…
§ 11 OPHØR AF DÆKNINGEN
…
Stk. 3. Derudover ophører [Livsforsikring og Forsikring ved visse kritiske sygdomme] ved næstkommende præmieforfald, hvis forsikringstagers konto i det kontoførende pengeinstitut udgår.
…”
Banken har oplyst, at kunder i banken opkræves gebyrer, der fremgår af bankens almindelige forretningsbetingelser og prislister.
Ved brev af 30. maj 2022 meddelte banken klagerne:
”…
Ny aftale for privatkunder i Fynske Bank
…
”Fynske Bank Hverdag” er obligatorisk for alle og med løsningen har vi samlet en række mindre gebyrer, der er blevet opkrævet løbende hen over året, til én månedlig betaling. Dermed bliver det mere simpelt og lettere for vores kunder at overskue, hvad man betaler for.
Den nye løsning er gratis for dig, da du er Privat Plus kunde. Det betyder, at du fremadrettet ikke betaler for de ydelser der hører ind under ”Fynske Bank Hverdag”.
…”
Af bankens prisliste af 3. marts 2023 fremgår blandt andet, at abonnementsprisen for ”Fynske Bank Hverdag” var 65 kr. pr. måned.
I vinteren 2023 besluttede klageren at flytte sit engagement til pengeinstitut P. Klageren har oplyst, at banken i den forbindelse meddelte hende, at forsikringerne ikke kunne flyttes til pengeinstitut P, da forsikringerne krævede, at hun havde en konto i banken. Hun skulle derfor betale et kontogebyr på 65 kr. pr. måned for at have en konto i banken, som forsikringspræmierne kunne betales fra.
Klagerne gjorde indsigelse mod dette overfor banken den 20. december 2023 og Nærpension/AP-Pension den 4. januar 2024.
Ved e-mail af 10. januar 2024 svarede Nærpension/AP-Pension, at det alene var muligt at opretholde og have forsikringer i pensionsselskabet, hvis man havde en konto i et af de pengeinstitutter, som pensionsselskabet samarbejdede med. Forsikringerne kunne ikke flyttes til pengeinstitut P, da pensionsselskabet ikke samarbejdede med pengeinstitut P.
Parternes påstande
Den 15. januar 2024 har klageren indbragt sagen for Ankenævnet med påstand om, at Fynske Bank skal tilbyde hende et væsentligt lavere gebyr for at opretholde konto i banken, eller tilbyde betaling ved en anden betalingsløsning såsom betalingsservice.
Fynske Bank har nedlagt påstand om frifindelse.
Parternes argumenter
Klageren har anført, at hun skal betale et kontogebyr på 65 kr. pr. måned eller 780 kr. om året, for at kunne betale én årlig opkrævning for to forsikringer. Gebyrets størrelse afspejler langt fra de omkostninger, banken har ved at gennemføre de to betalingstransaktioner.
Banken skal tilbyde en anden betalingsløsning, da hun ellers er stavnsbundet til banken, fordi hun har ladet forsikringen tegne via dem. Udfordringen bliver jo ikke mindre af, at hun er fyldt 60 år og ikke bare kan tegne en ny forsikring i et andet selskab. Det er ikke et spørgsmål om, om banken kan tilbyde en anden betalingsløsning. Banken vil ikke tilbyde en anden betalingsløsning. Dette er i overensstemmelse med bankens rigide behandling og tilgang i sagsforløbet. Der findes mange elektroniske betalingsløsninger i Danmark, såsom betalingsservice, MobilePay og automatisk kortbetaling. Banken burde tilbyde én af disse.
På tidspunktet for tegningen af forsikringerne i januar 2019 blev hun ikke rådgivet om, at hun skulle betale et kontogebyr for at have en konto i banken, og det blev heller ikke oplyst af hendes pensionsrådgiver. Det var derfor ikke en bekymring for hende, hvorfra den årlige præmie kunne hæves.
Det er ulovligt at lave bindende eksklusivaftaler, som hindrer markedets frie bevægelighed, som det er, når man flytter bank. Hun skal straffes med et månedligt kortgebyr på 65 kr., fordi banken ikke vil finde en mere lempelig løsning.
Fynske Bank har anført, at klageren har indgået en aftale om forsikring med Nærpension/AP-pension gennem banken. Det er som en del af aftalen en forudsætning, at forsikringstager er kunde i et pengeinstitut, som er omfattet af aftalen med Nærpension/AP-Pension. Nærpension/AP-Pension har oplyst, at de ikke samarbejder med pengeinstitut P, hvorfor betalingen af den grund ikke kan flyttes dertil.
Klageren har i skrivende stund ikke betalt det omtalte gebyr, da klageren endnu ikke er blevet varslet herom.
Banken stiller sig ikke i vejen for, at klageren flytter sine forsikringer til et andet pengeinstitut, som samarbejder med Nærpension/AP-Pension, og det står uden for bankens indflydelse at ændre på hvilke pengeinstitutter, der er mulighed for at flytte forsikringerne til.
Banken kan ikke tilbyde betaling via betalingsservice. Gebyret, som klageren opkræves for at være kunde i banken og have en konto, følger af bankens almindelige forretningsbetingelser og prislister, og dette kan banken ikke fravige.
Vilkårene for at være kunde i banken følger af de almindelige forretningsbetingelser samt prislister. Klageren har modtaget en advis om ændringen af disse i maj 2022.
Ankenævnets bemærkninger
Klageren var kunde i Fynske Bank, der i januar 2019 formidlede hende en livsforsikring og en forsikring mod visse kritiske sygdomme i Nærpension/AP-pension.
Af forsikringsbetingelserne for livsforsikringen og af forsikringsbetalingerne ved visse kritiske sygdomme fremgår blandt andet, at forsikringerne forudsætter, at forsikringstageren har en konto i pengeinstituttet, hvorfra præmien betales, og at forsikringerne ophører ved næstkommende præmieforfald, hvis forsikringstagerens konto i det kontoførende pengeinstitut udgår.
Af bankens prisliste af 3. marts 2023 fremgår blandt andet, at abonnementsprisen for ”Fynske Bank Hverdag” var 65 kr. pr. måned.
Banken har anført, at klageren bliver opkrævet gebyrer i henhold til bankens almindelige forretningsbetingelser og prislister.
Klageren har anført, at banken skal tilbyde hende et væsentligt lavere gebyr for at opretholde konto i banken, eller tilbyde betaling ved en anden betalingsløsning, da betaling af et kontogebyr på 780 kr. om året ikke afspejler de omkostninger, banken har ved at gennemføre betalingstransaktionerne.
Ankenævnet finder, at det er en forudsætning for at kunne tegne og opretholde forsikringerne i Nærpension/AP-pension, at forsikringstageren har en konto i det kontoførende pengeinstitut.
Ankenævnet finder herudover, at størrelsen på gebyret ikke er urimeligt, jf. aftalelovens § 38 c, jf. § 36.
Ankenævnet finder, at banken ikke er forpligtet til at tilbyde klageren et lavere gebyr for at opretholde en konto i banken eller at tilbyde hende en anden betalingsløsning.
Klageren får derfor ikke medhold i klagen.
Ankenævnets afgørelse
Klageren får ikke medhold i klagen.