VEDTÆGTER

Klager om basal erhvervskonto

 

INDHOLDSFORTEGNELSE:

Stifterorganisation § 1

Ankenævnets kompetence §§ 2-4

Afvisning af klagesager §§ 5-6

Ankenævnets sammensætning § 7

Sekretariatets opgaver §§ 8-11

Habilitet og tavshedspligt §§ 12-14

Ankenævnets afgørelser §§ 15-22

Genoptagelse § 23

Gebyrer og omkostninger §§ 24-25

Oplysningskrav m.v. § 26-28

Tegningsregler, finansiering, regnskab m.v. § 29

Vedtægtsændringer § 30

Lovhjemlet ophør til behandling af klagesager § 31

Ikrafttrædelse § 32


Stifterorganisation

§1

Finans Danmark har i henhold til lov om betalingskonti og basale erhvervskonti § 13 f. udpeget Det finansielle ankenævn (Ankenævnet), der er godkendt efter lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (Forbrugerklageloven), til klageinstans for foreningers og erhvervsdrivendes adgang til at klage over afslag på eller opsigelse af en rammeaftale om en basal erhvervskonto.

Ankenævnets kompetence

§2

Stk. 1. Ankenævnet behandler klager over

  1. pengeinstitutter, som individuelt er udpeget af Finanstilsynet som systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI), eller indgår i en koncern, som er udpeget som systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) i medfør af § 308 i lov om finansiel virksomhed, og som opfylder betingelsen i disse vedtægter § 2, stk. 2.

  2. filialer af udenlandske kreditinstitutter, som er del af en koncern, hvor en virksomhed i koncernen er udpeget af Finanstilsynet som systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) i medfør af § 308 i lov om finansiel virksomhed, og som opfylder betingelsen i disse vedtægter § 2, stk. 2.

  3. danske pengeinstitutter med en arbejdende kapital, der ligger over grænsen fastsat af erhvervsministeren i henhold til § 1 a, stk. 3, i lov om betalingskonti og basale erhvervskonti, og som er anført på Finanstilsynets liste, der offentliggøres hvert år senest den 1. juli i henhold til § 1 a, stk. 4 i samme lov, og som opfylder betingelsen i disse vedtægter § 2, stk. 2.

Stk. 2 Et institut nævnt i disse vedtægter § 2, stk. 1, nr. 1) - 3), er alene omfattet af klageadgangen, hvis instituttet tilbyder betalingskonti, hvorpå en erhvervsdrivende eller en forening kan indsætte midler, hæve kontanter samt udføre og modtage betalingstransaktioner, herunder kredittransaktioner til og fra tredjemand.

Stk. 3. Ankenævnet behandler klager over afslag på oprettelse af en basal erhvervskonto, opsigelse af en rammeaftale om en basal erhvervskonto og gebyr for en basal erhvervskonto, jf. § 13 f i lov om betalingskonti og basale erhvervskonti.

Stk. 4. Ankenævnet behandler, jf. § 13 c i lov om betalingskonti og basale erhvervskonti, klager fra

  1. erhvervsdrivende, der har hjemsted og dermed adresse i Danmark, og hvor

    a) mindst ét medlem af direktionen har bopæl i Danmark,
    b) mindst én af de reelle ejere, der ejer mindst 25 pct. af virksomheden, har bopæl i Danmark, hvis virksomheden drives uden direktion, eller
    c) mindst én af de ledelsesansvarlige har bopæl i Danmark, hvis virksomheden drives uden en direktion, og virksomheden ikke har nogen reelle ejere, der ejer mindst 25 pct. af virksomheden.


  2. foreninger, som har sit vedtægtsmæssige hjemsted i Danmark, og hvor mindst én af de for foreningen tegningsberettigede har bopæl i Danmark.

Stk. 5. Er en sag rejst ved voldgift eller andet særligt forum, og ønsker den erhvervsdrivende eller foreningen at indbringe den for Ankenævnet, skal voldgiftssagen udsættes, indtil den er behandlet af Ankenævnet.

Stk. 6. Aftaler om, at tvister skal behandles ved voldgift eller andet særligt forum, udelukker ikke, at klagen kan indgives til Ankenævnet.

§3

Stk. 1. Ankenævnet kan ikke behandle sager, som er afgjort ved endelig dom, gyldig bindende voldgift eller retsforlig, hvor der foreligger endelig retsafgørelse eller sager, der kan forventes afgjort i forbindelse med en straffesag.

Stk. 2. Så længe en klagesag verserer for Ankenævnet, kan sagens parter ikke anlægge sag ved domstolene eller voldgiftsret om de spørgsmål, som klagen omfatter.

§4

Sager, hvis behandling i henhold til lovgivningen er henlagt til offentlige myndigheder eller andre tvistløsningsorganer, falder uden for Ankenævnets kompetence.

 

Afvisning af klagesager

§5

Stk. 1. Ankenævnet skal afvise at behandle en klage, hvis klagen hører under, er under behandling ved, eller har været behandlet af en domstol.

Stk. 2. Ankenævnet skal afvise at behandle en klage over en finansiel virksomhed, der ikke opfylder betingelserne i disse vedtægter § 2, stk. 1, stk. 2 og stk. 3. Ankenævnet skal endvidere afvise at behandle en klage fra en klager, der ikke opfylder betingelserne i disse vedtægter § 2, stk. 4.

Stk. 3. Ankenævnet kan afvise at behandle en klage, hvis

  1. klageren ikke forudgående har klaget til den person eller afdeling, der i den finansielle virksomhed er ansvarlig for behandlingen af klagesager vedrørende basal erhvervskonto, eller hvis den finansielle virksomheds klagebehandling ikke er afsluttet. Ankenævnet kan indlede behandling af en klagesag, såfremt den finansielle virksomhed har afvist klagen, eller der ikke forinden 5 uger fra modtagelsen af en klage er opnået forlig mellem klageren og den finansielle virksomhed,

  2. klagen ikke vedrører et konkret økonomisk mellemværende,

  3. klagen er useriøs eller unødig,

  4. klagen på grund af dens principielle juridiske karakter, usikkerheden om bedømmelsen af de fremkomne faktiske oplysninger eller af andre særlige grunde ikke skønnes egnet til behandling i Ankenævnet, eller

  5. behandlingen af klagen i alvorlig grad vil hindre Ankenævnet i at fungere effektivt.

Stk. 4. Er det åbenbart, at en klage ikke kan behandles af Ankenævnet, afviser Ankenævnet klagen senest 3 uger efter modtagelsen. I andre tilfælde skal Ankenævnet afvise sagen hurtigst muligt.

Stk. 5. En afvisning skal begrundes, og klageren skal oplyses om muligheden for at indbringe sagen for domstolene. Klageren skal derudover, når det er relevant, oplyses om, at der kan ske forældelse af kravet, hvis sagen ikke indbringes for domstolene senest et år efter afvisningen.

§6

Stk. 1. Er det åbenbart, at sagen falder uden for Ankenævnets kompetence, kan sekretariatet afvise klagen. Afvisningen skal begrundes over for klageren, der samtidig gøres opmærksom på, at afvisningen vil kunne indbringes for Ankenævnet, hvilket sker ved sekretariatets foranstaltning, såfremt klageren fremsætter ønske herom.

Stk. 2. Den stiftende organisation kan bemyndige Ankenævnets formand til på Ankenævnets vegne at afvise sager, som ikke skønnes egnede til behandling ved Ankenævnet i medfør af disse vedtægter § 5, stk. 1 og stk. 3.

 

 

Ankenævnets sammensætning

§7

Stk. 1. Stifterorganisationen udpeger et nærmere fastsat antal ankenævnsmedlemmer, der repræsenterer de finansielle virksomheder. Stifterorganisationen udpeger herudover én formand og én eller flere næstformænd. På grund af sagernes juridiske kompleksitet og væsentlige økonomiske betydning skal formanden så vidt muligt være højesteretsdommer, og næstformanden/næstformændene skal så vidt muligt være landsdommer(e).

Stk. 2. Stifterorganisationen indgår aftale med en eller flere repræsentanter for de erhvervsdrivende og foreningerne. Denne eller disse repræsentanter udpeger et nærmere fastsat antal ankenævnsmedlemmer, der repræsenterer de erhvervsdrivende og foreningerne.

Stk. 3. Hvad der i disse vedtægter bestemmes om formanden og dennes kompetence finder tilsvarende anvendelse på næstformænd.

Stk. 4. Ankenævnets formandskab og øvrige medlemmer udpeges for en 3-årig periode og kan genudpeges.

 

Sekretariatets opgaver

§8

Stk. 1. Sekretariatet for det finansielle ankenævn er udpeget til at varetage sekretariatsfunktionen for Ankenævnet. Sekretariatet er uafhængigt af den stiftende organisation og af den eller de repræsentanter for de erhvervsdrivende og foreningerne.

Stk. 2. Sekretariatet har til opgave at besvare skriftlige, telefoniske eller personlige henvendelser til Ankenævnet og forberede klagesagerne til behandling i Ankenævnet. En klage kan indgives elektronisk og, hvis elektronisk klageindsendelse ikke er mulig eller rimelig, pr. post. Der kan stilles krav om, at klagen indgives på en formular udfærdiget af sekretariatet. Klageren kan afkræves dokumentation for sin klageberettigelse, jf. disse vedtægter § 2, stk. 4.

Stk. 3. Klageren skal i forbindelse med klagens indgivelse til Ankenævnet give samtykke til, at den finansielle virksomhed uanset tavshedspligt kan afgive oplysninger til Ankenævnet til brug for sagens behandling.

Stk. 4. Sekretariatet påser ved modtagelsen af en klage, at klageren før klagens indgivelse forgæves har forsøgt at rette henvendelse til den person eller afdeling, der i den finansielle virksomhed er ansvarlig for behandlingen af klagesager vedrørende basal erhvervskonto, og at klagegebyret er indbetalt.

§9

Inden sagsbehandlingen påbegyndes, skal klageren oplyses om, at klagen til enhver tid kan tilbagekaldes, hvorefter sagen afsluttes. Såfremt klagen tilbagekaldes, tilbagebetaler Ankenævnet klagegebyret.

§10

Ankenævnet har tilrettelagt sagsbehandlingen således, at det ikke er nødvendigt for parterne at benytte en advokat eller en juridisk rådgiver. Parterne oplyses derfor om, at de ikke er forpligtet til at benytte en advokat eller en juridisk rådgiver, men at de kan søge uafhængig rådgivning eller lade sig repræsentere eller bistå af tredjemand i alle faser af proceduren. Parterne vejledes derudover om, at behandlingen ved nævnet ikke udelukker muligheden for domstolsprøvelse.

§11

Stk. 1. Efter modtagelsen af klagen sender sekretariatet en anmodning om en udtalelse til den indklagede finansielle virksomheds direktion eller til den person eller afdeling, som over for Ankenævnet er udpeget som kontakt for modtagelse af klager. Anmodningen ledsages af en genpart af det modtagne materiale med undtagelse af det, som utvivlsomt er den finansielle virksomhed bekendt. Sekretariatet drager i øvrigt omsorg for, at hver af parterne får kendskab til oplysninger fra modparten, som må anses at have betydning for sagens afgørelse. Ankenævnets formand kan beslutte, at udtalelser mv. fra den finansielle virksomhed skal indgives på både dansk og engelsk. Sekretariatet fremskaffer desuden af egen drift oplysninger om det fornødne retlige og faktiske grundlag for afgørelsen, ligesom sekretariatet i fornødent omfang vejleder parterne om deres retsstilling.

Stk. 2. Sekretariatet fastsætter en frist for den finansielle virksomhed på 5 uger til at afgive sin første udtalelse. Sekretariatet fastsætter herefter en frist på 3 uger for parternes efterfølgende udtalelser. For indhentelse af eventuelle yderligere oplysninger fastsætter sekretariatet en frist på 2 uger. Fristen regnes fra datoen for sekretariatets fremsendelse af anmodning til parterne om en udtalelse. Hvis den finansielle virksomhed eller klageren ikke er fremkommet med en udtalelse inden fristens udløb – og sekretariatet ikke inden fristens udløb efter den finansielle virksomheds eller klagerens anmodning har forlænget fristen – kan sekretariatet afgive sagen til behandling i Ankenævnet, der kan beslutte at træffe afgørelse på det foreliggende grundlag.

Stk. 3. Når alle dokumenter med de relevante oplysninger er modtaget, oplyses parterne straks herom.

Stk. 4. Sekretariatet afslutter sagen, hvis den finansielle virksomhed under sagens forberedelse opfylder klagerens krav, eller der indgås forlig mellem parterne. Det samme gælder, hvis den erhvervsdrivende eller foreningen frafalder sin klage.

Stk. 5. Sekretariatet forelægger sager, der ikke er blevet afsluttet under den forberedende sekretariatsbehandling, for Ankenævnet.

 

Habilitet og tavshedspligt

§12

Stk. 1. For Ankenævnets medlemmer og sekretariat gælder,

  1. at der ikke må modtages instrukser fra nogen af parterne eller disses repræsentanter, og

  2. at aflønningen skal ske på en måde, der ikke er knyttet til resultatet af proceduren.

Stk. 2. For sekretariatet gælder derudover, at udnævnelsen skal være til et mandat af en varighed, som er tilstrækkelig til at sikre, at sekretariatet handler uafhængigt, og ikke er i fare for at blive afsat uden gyldig grund.

§13

Stk. 1. Ingen må deltage i behandlingen af en sag, når

  1. den pågældende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald, eller tidligere i samme sag er eller har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse,

  2. den pågældendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op- eller nedstigende linje eller i sidelinjen så nær som søskendebørn eller andre nærtstående har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har en sådan interesse, eller

  3. der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om den pågældendes fuldstændige upartiskhed.

Stk. 2. Den, for hvis vedkommende nogen af de i stk. 1 nævnte forhold foreligger, skal omgående underrette Ankenævnets formand herom.

Stk. 3. Ankenævnets formand træffer beslutning om, hvorvidt en person som følge af bestemmelsen i stk. 1 kan deltage i behandlingen af en sag.

Stk. 4. Et ankenævnsmedlem, der i medfør af formandens beslutning, jf. stk. 3, ikke deltager i behandlingen af en sag, må ikke være til stede ved sagens behandling under ankenævnsmødet.

§14

Ankenævnets medlemmer og sekretariatets medarbejdere har med undtagelse af oplysninger, der er offentligt tilgængelige, tavshedspligt om, hvad der fremkommer under ankenævnsbehandlingen.

 

Ankenævnets afgørelser

§15

Ankenævnet træffer afgørelse på det af sekretariatet tilvejebragte grundlag, herunder spørgsmål om betaling af klagegebyrer, jf. disse vedtægter § 25. Afgørelse i de enkelte sager træffes på et møde ved almindelig stemmeflerhed. Ved Ankenævnets behandling af den enkelte klagesag deltager formanden eller en næstformand og fire af de i disse vedtægter § 7, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, nævnte medlemmer, således at de finansielle virksomheders interesser og de erhvervsdrivendes og foreningers interesser er ligeligt repræsenteret. Ankenævnet er beslutningsdygtigt, når der foruden formanden er mødt mindst én repræsentant fra en finansiel virksomhed og mindst én repræsentant for de erhvervsdrivende og foreningerne, uden at der herved ændres på antallet af stemmer, dvs. to finansielle virksomhedsstemmer og to stemmer fra de erhvervsdrivende og foreningerne.

§16

Ankenævnets afgørelser træffes efter en juridisk og faglig bedømmelse. Afgørelserne skal være skriftlige, og de skal være ledsaget af en begrundelse, ligesom de skal underskrives af formanden. Hvis en afgørelse beror på en flertalsbeslutning, skal dette, sammen med mindretallets begrundelse for sin stilling, anføres i afgørelsen.

§17

Stk. 1. Ankenævnet skal så vidt muligt afgøre en klage inden 90 dage fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.

Stk. 2. I særlige tilfælde kan Ankenævnet forlænge tidsfristen efter stk. 1.

Stk. 3. Ankenævnet kan i særlige tilfælde udsætte behandlingen af en sag. Ankenævnet skal i disse tilfælde informere parterne om, på hvilken baggrund sagen udsættes, og, om muligt, hvornår en fortsættelse af sagens behandling kan forventes.

§18

Stk. 1. Afgørelser skal være begrundede og skal udstedes skriftligt på et varigt medie. Det skal fremgå, hvilken formand der har medvirket ved afgørelsen. Der fastsættes en frist på normalt 30 kalenderdage til efterlevelse af afgørelsen.

Stk. 2. Hvis en afgørelse beror på en flertalsbeslutning, skal mindretallet i afgørelsen begrunde sin stilling.

Stk. 3. Hvis klagegebyret skal tilbagebetales, jf. disse vedtægter § 25, skal dette fremgå af afgørelsen.

§19

Stk. 1. Ankenævnets afgørelser skal sendes til sagens parter inden 10 kalenderdage efter, at afgørelsen er truffet.

Stk. 2. Har klageren fået helt eller delvist medhold, skal afgørelsen forkyndes for den finansielle virksomhed, medmindre den finansielle virksomhed i den enkelte sag har frafaldet kald og varsel, jf. retsplejeloven § 160.

Stk. 3. Den finansielle virksomhed skal i forbindelse med forkyndelsen have oplysning om indholdet af disse vedtægter § 19, stk. 4, § 21, stk. 1, og § 23, stk. 2.

Stk. 4. Ønsker den finansielle virksomhed ikke at være bundet af Ankenævnets afgørelse, skal den skriftligt meddele dette til Ankenævnet inden 30 kalenderdage fra forkyndelsen af afgørelsen – eller fra afgørelsens datering, hvis den finansielle virksomhed har frafaldet kald og varsel, jf. stk. 2.

§20

Begge parter skal underrettes om muligheden for at indbringe sagen for domstolene samt, hvor det er relevant, vejledes om muligheden for tvangsfuldbyrdelse og om muligheden for genoptagelse. Klageren skal derudover, når det er relevant, oplyses om, at der kan ske forældelse af kravet, hvis sagen ikke indbringes for domstolene senest et år efter Ankenævnets afgørelse.

§21

Stk. 1. Ankenævnets afgørelse kan tvangsfuldbyrdes over for den finansielle virksomhed efter udløbet af fristerne i disse vedtægter § 19, stk. 4, og § 23, stk. 2, medmindre den finansielle virksomhed forinden har givet skriftlig meddelelse til Ankenævnet om, at den finansielle virksomhed ikke ønsker at være bundet af afgørelsen.

Stk. 2. En anmodning til fogedretten om tvangsfuldbyrdelse skal være bilagt den afgørelse, der danner grundlag for anmodningen om tvangsfuldbyrdelse, og en erklæring fra Ankenævnet om, at den finansielle virksomhed ikke inden for fristerne i disse vedtægter § 19, stk. 4, og § 23, stk. 2, har meddelt, at den finansielle virksomhed ikke ønsker at være bundet af afgørelsen.

§22

Den stiftende organisation kan bemyndige formanden til på Ankenævnets vegne at træffe afgørelse i visse klagesager, hvor der foreligger en fast praksis.

 

Genoptagelse

§23

Stk. 1 Formanden for Ankenævnet kan beslutte, at en sag, hvori der er truffet afgørelse, skal genoptages, hvis særlige grunde taler herfor, herunder navnlig i tilfælde af

  1. lovligt forfald hos en part, som ikke har ytret sig i sagen, eller

  2. nye oplysninger, som – hvis de havde foreligget under behandlingen i Ankenævnet – må antages at ville have medført et andet udfald af sagen.

Stk. 2. En anmodning fra den finansielle virksomhed om genoptagelse af klagesagen, der er indgivet skriftligt til Ankenævnet inden 30 kalenderdage fra forkyndelsen af afgørelsen – eller fra afgørelsens datering, hvis den finansielle virksomhed har frafaldet kald og varsel, jf. disse vedtægter § 19, stk. 2 – har opsættende virkning. Fristen på 30 kalenderdage regnes herefter fra det tidspunkt, hvor anmodningen om genoptagelse er blevet afvist, eller hvor Ankenævnet har truffet afgørelse i genoptagelsessagen.

Stk. 3. Anmodning om genoptagelse, der indgives af en finansiel virksomhed senere end 30 kalenderdage efter forkyndelsen, afvises.

Stk. 4. En anmodning fra den erhvervsdrivende eller foreningen om genoptagelse af klagesagen skal være indgivet skriftligt til Ankenævnet inden 30 kalenderdage fra modtagelsen af afgørelsen.

Stk. 5. Anmodning om genoptagelse, der indgives af den erhvervsdrivende eller foreningen senere end 30 kalenderdage efter modtagelsen, afvises.

 

Gebyrer og omkostninger

§24

Stk. 1. Ingen af parterne betaler omkostninger ved ankenævnsbehandlingen til den anden part.

Stk. 2. Samtlige omkostninger ved ankenævnsbehandlingen afholdes af Ankenævnet.

§25

Stk. 1. For behandling af en klage ved Ankenævnet skal klageren betale et gebyr på 1.000 kr. (inkl. moms).

Stk. 2. Gebyret tilbagebetales til klageren, hvis klageren får fuldt eller delvist medhold i klagen, hvis sagen afvises, jf. disse vedtægter § 5 og § 6, bortfalder eller tilbagekaldes, jf. disse vedtægter § 9.

 

Oplysningskrav m.v.

§26

Stk. 1. Ankenævnet opretter og ajourfører en hjemmeside. Hjemmesiden skal på en klar og lettilgængelig måde indeholde følgende oplysninger, der tillige skal gives på varigt medie på forespørgsel, om

  1. proceduren for tvistløsningen,

  2. navn på Ankenævnet, postadresse og e-mailadresse,

  3. de fysiske personer, der er ansvarlige for Ankenævnet, hvordan de er udpeget og for hvor lang tid,

  4. de former for tvister, som Ankenævnet kan behandle herunder eventuelle værdigrænser,

  5. de procedureregler, der gælder for bilæggelse af en tvist, og de kriterier, på grundlag af hvilke Ankenævnet kan afvise at behandle en klage,

  6. de sprog, på hvilke en klage kan indgives, og hvorpå behandlingen foregår,

  7. de omkostninger til betaling af sagens behandling, som parterne skal dække,

  8. tvistløsningens gennemsnitlige varighed,

  9. retsvirkningen af tvistløsningens resultat, herunder i hvilket omfang, det kan tvangsfuldbyrdes, og om

  10. udvalgte afgørelser.

Stk. 2. Ankenævnets afgørelser offentliggøres i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslovens regler på Ankenævnets hjemmeside uden angivelse af klagerens og eventuelle tredjemænds identitet. Ankenævnet kan i forbindelse med en sags afgørelse bestemme, at også den finansielle virksomheds identitet skal tilbageholdes, såfremt særlige forhold taler herfor.

§27

Hvis den finansielle virksomhed har afgivet meddelelse efter disse vedtægter § 19, stk. 4, om, at den finansielle virksomhed ikke ønsker at være bundet af Ankenævnets afgørelse, angives dette ved offentliggørelsen af afgørelsen på Ankenævnet hjemmeside.

§28

Enhver kan ved henvendelse til Ankenævnets sekretariat forlange at blive gjort bekendt med Ankenævnets afgørelser, hvis disse kan identificeres. Navne på klagerne anonymiseres. Videregivelse af oplysninger skal ske i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslovens regler. Sekretariatet kan enten ved fotokopi eller elektronisk fremsende kopi af afgørelser. Sekretariatet kan til dækning af omkostningerne fastsætte et gebyr for udlevering af fotokopier.

 

Tegningsregler, finansiering, regnskab m.v.

§29

Stk. 1. Ankenævnet tegnes af formanden for Finans Danmark og Finans Danmarks administrerende direktør i forening eller af direktøren for Ankenævnet i forening med enten formanden for Finans Danmark eller Finans Danmarks administrerende direktør.

Stk. 2. Formanden og den administrerende direktør for Finans Danmark kan i forening meddele specialfuldmagter.

Stk. 3. Finans Danmark fastsætter regler for Ankenævnets finansiering, budget, revision og regnskab m.v.

Stk. 4. Ankenævnets regnskaber godkendes af formanden og den administrerende direktør for Finans Danmark.

 

Vedtægtsændringer

§30

Ændring af vedtægterne kan ske af stifterorganisationen, jf. disse vedtægter § 1, og erhvervsministeren skal efterfølgende orienteres.

 

Lovhjemlet ophør til behandling af klagesager

§31

Såfremt lov om betalingskonti og basale erhvervskonti ændres / ophæves således, at Ankenævnet ikke længere skal behandle sager fra erhvervsdrivende og foreninger om adgang til en basal erhvervskonto, fastsættes betryggende vilkår for afvikling af verserende sager m.v.

 

Ikrafttrædelse

§32

Disse vedtægter træder i kraft den 1. januar 2025.