Krav om erstatning i forbindelse med tvangssalg af aktier begrundet i manglende opdatering af kontooplysninger over for selvstændig udbyder af investeringsprodukt via bankens investerings-app.

Sagsnummer:54/2025
Dato:10-10-2025
Ankenævn:Bo Østergaard, Bjarke Levinsky Svejstrup, Iben Leisner, Elizabeth Bonde og Poul Erik Jensen.
Klageemne:Værdipapirer - øvrige spørgsmål
Indlån - opsigelse
Ledetekst:Krav om erstatning i forbindelse med tvangssalg af aktier begrundet i manglende opdatering af kontooplysninger over for selvstændig udbyder af investeringsprodukt via bankens investerings-app.
Indklagede:Lunar Bank A/S
Øvrige oplysninger:
Senere dom:
Pengeinstitutter

Indledning

Sagen vedrører krav om erstatning i forbindelse med tvangssalg af aktier begrundet i manglende opdatering af kontooplysninger over for selvstændig udbyder af investeringsprodukt via bankens investerings-app.

Sagens omstændigheder

Klageren var kunde i Lunar Bank.

Den 16. februar 2020 oprettede klageren sig som bruger af investeringsproduktet ”SaxoTraderGo” via bankens app, Lunar Invest. Ved oprettelsen accepterede klageren ”Brugerbetingelser for Lunar Invest”, hvilket samtidig indebar indgåelse af et kundeforhold med Saxo Bank.

Af ”Brugerbetingelser for Lunar Invest” fremgik blandt andet:

1. Indledning

Disse brugerbetingelser gælder i bruger- og kundeforholdet mellem Lunar Bank A/S … og dig som kunde i banken og bruger af appen (benævnt “appen”).

Brugerbetingelserne supplerer den særskilte kundeaftale og de almindelige forretningsbetingelser samt øvrige aftaledokumenter, som gælder i det selvstændige kundeforhold mellem Saxo Bank A/S … og dig som kunde i Saxo.

3. Forholdet mellem brugeren, Lunar og Saxo Bank

Lunar er ikke en aktiehandelsplatform og vi er derfor ikke leverandør af de investeringsprodukter, som du har adgang til gennem vores app.

Vi stiller udelukkende den elektroniske platform, i form af vores app, til rådighed for det selvstændige kundeforhold mellem dig og Saxo Bank.

Det er derfor alene Saxo Bank, der er leverandør af det omhandlede Investeringsprodukt til dig, og vi er således ikke – hverken direkte eller indirekte – part i aftaleforholdet mellem dig og Saxo Bank.

4. Oprettelse og godkendelse

Du oprettes som investeringsbruger hos os og af vores app i selve appen efter installation af denne. Oprettelse som investeringsbruger hos Lunar forudsætter altid samtidig oprettelse som kunde hos Saxo Bank. Du oprettes også som investeringskunde i Saxo Bank i selve appen.

Du skal altid følge den ansøgningsprocedure i appen til at blive Investeringskunde I Saxo Bank, som automatisk starter ved første åbning af Invest. Du kan ikke blive oprettet som investeringsbruger hos os uden om appen.

Som led i ansøgningsproceduren skal du afgive de lovpligtige identifikationsoplysninger og den nødvendige dokumentation herfor. Du skal i denne forbindelse oplyse dit CPR-nummer, som Saxo Bank bruger til at hente dit fulde navn og adresse fra CPR-registret og til at foretage opslag, hvor det bliver tjekket om du er involveret i hvidvask, om du er en politisk eksponeret person. Du skal bekræfte disse oplysninger, for at blive oprettet som kunde. Herudover skal du oplyse det forventede omfang af og formålet med at benytte Saxo Bank gennem vores app. Du skal også som led i ansøgningsproceduren acceptere disse brugerbetingelser. Dette sker via appen.

Enhver kundegodkendelse foretages af Saxo Bank i henhold til gældende regler på området. …

Den endelige etablering af kundeforholdet hos Saxo Bank – og dermed også den endelige etablering af brugerforholdet hos os – kræver altid, at du accepterer og underskriver en særskilt kundeaftale mellem dig og Saxo Bank, samt accepterer og underskriver Saxo Banks øvrige relevante aftaler og erklæringer, herunder Saxo Banks almindelige forretningsbetingelser. Det sker via appen, efter du har modtaget ovennævnte Information om godkendelse af din ansøgning. …

5. Adgang og brug

Som bruger hos os har du adgang til dit investeringsprodukt hos Saxo Bank via vores app. Du kan også tilgå dit investeringsprodukt direkte hos Saxo Bank via app'en SaxoTraderGo samt www.saxotrader.com. …

6. Priser og betalinger

Priser og gebyrer for handel via Lunar Invest findes i Lunar prislisten.

7. Hæftelse, ansvar og erstatning

Lunar er ikke ansvarlig for og hæfter ikke for de ydelser, produkter, tjenester, rådgivning, funktioner, løsninger mv., som leveres af Saxo Bank og yderligere samarbejdspartnere i forbindelse med Lunar Invest til dig gennem vores app.

Lunar er heller ikke ansvarlig for og hæfter heller ikke for de ydelser, produkter, tjenester, rådgivning, funktioner, løsninger mv., som Saxo Bank på anden vis leverer til dig, og som er relateret til eller ikke er relateret til dit brugerforhold hos os.

Lunar er alene ansvarlig for selve den elektroniske platform i form af vores mobilapplikation, som vi stiller til rådighed for det selvstændige kundeforhold mellem dig og Saxo Bank, jf. dog nedenstående ansvarsbegrænsning. Vi er således ansvarlig for platformens funktion, drift og sikkerhed samt vores tekniske support i relation til platformen, jf. dog nedenstående ansvarsbegrænsning, hvorimod vi ikke er ansvarlig for de investeringsprodukter, som udelukkende leveres af Saxo Bank til dig via platformen.

Kundeforholdet og dermed aftaleforholdet vedrørende de omhandlede investeringsprodukter eksisterer således direkte mellem dig og Saxo Bank, og vi er ikke eller indtræder ikke som part i dette aftaleforhold og hæfter ikke for banken.

...”

Klageren har oplyst, at han herefter købte nogle aktier via Lunar Invest.

Af en e-mail af 5. november 2024 fra Saxo Bank til klageren fremgik:

”Din konto med Saxo ID […] bliver lukket

Kære [klageren]

Vi har forsøgt at kontakte dig om opdateringen af dine kontooplysninger, som er et lovkrav for at beskytte din konto. Da du endnu ikke har opdateret dine oplysninger, opfylder din konto ikke længere vores krav til kundekendskab (KYC). Vi lukker derfor din Saxo-konto den 8 januar 2025 ("lukkedatoen") i overensstemmelse med vores generelle forretningsbetingelser.

Hvad skal du gøre?

Din konto er i øjeblikket underlagt handelsrestriktioner, hvilket betyder, at du kun kan lukke positioner og udbetale kontanter til din normale bankkonto.

Vi beder dig derfor venligst om at lukke eventuelle åbne positioner på din konto og udbetale eventuelle kontanter inden lukkedatoen. Du kan nemt gøre dette via 'Luk din konto hos Saxo' på Saxo-platformen.

Ønsker du at overføre dine positioner til en anden bank, skal du anmode om en porteføljeoverførsel via ’Overførsel af portefølje’ på Saxo-platformen. Vær opmærksom på, at det ikke er sikkert, at alle positioner kan overføres; dette gælder f.eks. afnoterede positioner. Da overførsler af værdipapirer kan tage op til 6 uger og i visse tilfælde længere tid, bedes du venligst igangsætte din overførsel hurtigst muligt og senest inden lukkedatoen.

Sådan beholder du din Saxo-konto

For at beholde din Saxo-konto er det vigtigt, at du opdaterer dine kontooplysninger og fremsender eventuel manglende dokumentation hurtigst muligt og senest inden lukkedatoen. Du kan opdatere dine kontooplysninger her.

Begge ejere af fælleskonti skal logge ind og opdatere deres oplysninger.

Vær opmærksom på, at hvis dine opdaterede oplysninger ikke opfylder vores krav til kundekendskab (KYC), forbeholder vi os retten til at lukke din konto.

Hvad sker der, hvis du ikke gør noget?

Hvis du ikke lukker eller overfører alle positioner inden lukkedatoen, forbeholder vi os retten til at sælge eventuelle positioner på din Saxo-konto på dine vegne uden varsel.

Da du ikke har adgang til din konto fra lukkedatoen, anbefaler vi, at du downloader rapporter til brug for selvangivelser, inden din konto bliver lukket.

Du kan finde et overblik over vores generelle gebyrer her.

…”

Af en e-mailkorrespondance mellem klageren og banken fremgik blandt andet:

Dato og tidspunkt

Afsender

Tekst

06-11-2024 kl. 10:00

Klageren

Min Saxo invest konto jeg har igennem jer, skriver Saxo at de lukker fordi “jeg ikke regelmæssigt tjekker den”? Men jeg tjekker den ofte igennem Lunar.. hvad gør jeg her?

06-11-2024 kl. 10:00

AI fra Lunar

Det lyder som en frustrerende situation. Jeg vil anbefale, at du kontakter Saxo Bank direkte for at få klarhed over, hvorfor de har besluttet at lukke din konto. Det kan være, at der er sket en misforståelse, som de kan hjælpe med at rette op på. Du kan også tjekke, om der er nogen specifikke krav eller betingelser, som du skal opfylde for at holde kontoen aktiv. Hvis du har brug for yderligere hjælp, kan du også kontakte Lunar kundeservice for at få vejledning.

06-11-2024 kl. 10:01

Klageren

Kan i ikke kontakte Saxo og fortælle dem?

06-11-2024 kl. 10:01

AI fra Lunar

Jeg kan desværre ikke kontakte Saxo Bank direkte på dine vegne. Jeg anbefaler, at du selv kontakter dem for at få løst problemet. Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du bedst kan kontakte dem, kan jeg prøve at guide dig.

08-11-2024 kl. 11:54

Lunar

Jeg kontakter dig i forbindelse med Saxo Bank’s kundekendskabsprocedure, da du har din investeringskonto hos Lunar i gennem dem.

Vi har i den forbindelse brug for, at du svarer på nedenstående.

- Fulde navn

- E-mail (Jeg kan se at du skal ændre din mail hos Saxo til [mailadresse]

- Nummer

- Adresse inkl. by og postnummer

- Beskæftigelsesstatus

- Virksomhedens forretningsområde

- Arbejdsgiverens navn (Vi kontakter ikke vedkommende)

- Stilling / titel

- Er du en politisk eksponeret person (PEP), eller har du en tæt forbindelse til en PEP?

Jeg gør opmærksom på, at høre vi ikke fra inde for de næste 7 hverdage kan det have konsekvenser for din investeringskonto.

Ser frem til at høre fra dig!

08-11-2024 kl. 11:57

Klageren

Hejsa:

[navn]

Tlf nr […]

Adresse: […]

Job: selvstændig restauratør

Virksomhedsejer

Jeg er ikke politiks eksponeret

08-11-2024 kl. 12:27

Lunar

Tak for svar!

Jeg har yderligere lidt opfølgende spørgsmål:

- Hvor kommer dine primære midler til investeringer fra?

- Hvor meget forventer du at investere din næste 12 måneder?

- Hvad er din årlige indkomst efter skat i euro?

- Hvad er din månedlige indkomst efter skat i euro?

- Hvad er dine investerbare aktiver?'

Jeg gør opmærksom på, at høre vi ikke fra dig indenfor de næste 7 hverdage (kan det have konsekvenser for din investeringskonto/ er vi desværre nødsaget til, at annullere din ansøgning.)

Jeg ser frem til at høre fra dig!

08-11-2024 kl. 12:30

Klageren

Alle penge kommer fra opsparing fra min løn.

Forventer at investere ca 50.000kr mere de næste 12 mdr

Løn efter skal om året er ca 48.000 euro.

Investerbare aktiver er ca 10.000 euro

08-11-2024 kl. 12:55

Lunar

Mange tak for dit svar og tilbagemelding.

Jeg sørger for, at dette bliver inkluderet. Vi vender tilbage når vi høre tilbage fra Saxo Bank

Hvis du har spørgsmål eller bekymringer imellem tiden, er du altid velkommen til at kontakte os!

Hav en rigtig god dag!

09-01-2025 kl. 16:21

Klageren

Hejsa,

Det ligner at Saxo har solgt alle mine aktier, da jeg ikke har opdateret mine oplysninger.. hvilket var noget vi gjorde samme herigennem - men det ser ud til at der er gået noget galt?

Det er en SOS! Da der er tale om 500.000kr!

Venligst kontakt Saxo og find ud af, hvad der sker?

09-01-2025 kl. 17:05

Lunar

Tak for samtalen.

For kort at opsummere samtalen.

Vi kan godt se, at du har indsendt al efterspurgt dokumentation og information mht. Saxo's kundekendskabsprocedure. Ligeledes har vi fra vores side gjort det klart, at alt skulle være i orden, hvorfor den pågældende korrespondance blev lukket efterfølgende.

Det fremgår af vores system, at oplysningerne du sendte til os blev videregivet til Saxo d. 08/11/24.

Jeg har nu oprettet kontaktet Saxo, hvad angår tvangssalget af dine aktier og bedt dem tage et kig hurtigst muligt.

Jeg har derudover oplyst om de skattemæssige konsekvenser som dette medfører.

Vi holder dig opdateret i denne sag og vender retur i denne tråd, så snart der er nyt.

Skulle der være andet i mellemtiden, må du endelig vende retur. Rigtig god dag.

20-01-2025 kl. 09:39

Lunar

Tak for dine henvendelser ifm. tvangssalget af dine beholdninger og lukningen af din investeringskonto.

Vi vil meget gerne beklager den langtrukken kommunikation, dog grundet sensitiviteten af sagen ønsker vi at infomere dig korrekt og gøre alt vi kan for, at assistere dig bedst muligt.

Ifm. Saxo Banks kundekendskabsprocedure har vi indberette og opdateret dine oplysninger til Saxo Bank, dog har der i den forbindelse været yderligere oplysninger Saxo bank har ønsket, at du opdaterede.

Vi har været i kontakt med Saxo Bank i denne forbindelse for at finde en løsning, og de har informeret os følgende:

D. 12.06.24 startede kundekendskabsproceduren, hvor du meget gerne skulle have modtaget en pop-up meddeles i din app hvor du kan takke ja eller nej.

D. 10.09.24 udløb denne deadline og d. 05.11.24 får du ifølge Saxo Bank information omkring luk af kontoen hvor det fremgår kontoen bliver lukket d. 08.01.25.

Vi kontakter dig d. 08.11.24 i forsøg på at fyldestgøre processen alligevel, dog uden held.

Vi beklager dybt de gener og frustrationer, denne situation har forårsaget, og vi forstår, at det er en ærgerlig oplevelse. Selvom vi er opmærksomme på den utilfredsstillende situation, vil vi gerne understrege, at du stadig er velkommen til at ansøge om en ny investeringskonto og investere det afkast, du har modtaget fra salget af dine beholdninger.

For at undgå fremtidige problemer, vil vi stærkt opfordre til, at du fremover opdaterer dine oplysninger rettidigt under kundekendskabsproceduren.

Da der altid er en behandlingstid for opdatering af oplysninger, kan forsinkelse i processen medføre, at deadlines overskrides, hvilket vi gerne vil undgå.

Vi forstår den frustration, du måtte have over situationen. Hvis du vælger, at gå videre med et erstatningskrav, skal du begrunde og opgøre dit tab og sende det til os for yderligere vurdering.

I mellemtiden vil vi anmode om, at du overfører dit realiserede afkast, da kontoen nu er lukket.

Når dine midler er overført til din Lunar-konto, vil investeringskontoen blive endeligt lukket.

Vi står naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål eller behov for yderligere afklaring.

20-01-2025 kl. 11:36

Klageren

Tak for dit svar.

Jeg er ikke blevet kontaktet af Lunar Bank den 8. november 2024 eller på noget andet tidspunkt vedrørende opdatering af mine oplysninger. Hvis du fastholder, at I har forsøgt at kontakte mig, bedes du fremsende dokumentation for denne påstand - uagtet har jeg, som jeg nu beskriver i nedenstående, rettidigt givet jer alle de efterspurgte personlige oplysninger.

Ifølge Finansiel virksomhedslov § 71 samt § 72 er det Lunar Banks ansvar at handle i kundens interesse og sikre korrekt opdatering og overførsel af kundens oplysninger til samarbejdspartnere som Saxo Bank. Da det ikke er muligt for mig at opdatere mine oplysninger direkte hos Saxo Bank, da kontoen er oprettet gennem jer, har Saxo Bank informeret mig om, at jeg skulle kontakte jer for at opdatere disse oplysninger.

Jeg kontaktede Lunar Bank omgående den 8. november 2024, samme dag som Saxo Bank meddelte mig behovet for oplysningerne. Som dokumenteret i Lunar Banks chat på appen, samt i den vedhæftede mail fra jer, har jeg fremsendt alle de oplysninger, der blev anmodet om, og modtaget bekræftelse fra jer, at alt var i orden, og at jeg ikke behøvede at gøre mere. Herved har jeg opfyldt alle betingelser og deadlines.

På baggrund af dette, og i overensstemmelse med Købeloven, om ansvar for mangler ved ydelser, samt Erstatningsansvarsloven, rejser jeg hermed et erstatningskrav mod Lunar Bank for det uautoriserede tvangssalg af mine 173 Tesla-aktier, som resulterede i en gevinst på 262.242 kr før skat …

Lunar Bank har oplyst, at Saxo Bank har oplyst, at Saxo Bank den 14. november 2024 bad banken om yderligere information om klageren. Denne anmodning blev ikke besvaret af banken.

Den 29. januar 2025 indbragte klageren sagen for Ankenævnet.

Banken har under sagens forberedelse i Ankenævnet oplyst, at den normale procedure for opdatering af kundeoplysninger er, at Saxo Bank henvender sig til banken, som herefter indhenter de nødvendige oplysninger hos kunden. Grundet en kommunikationsfejl modtog banken ikke den indledende anmodning fra Saxo Bank. Klageren modtog derfor, i strid med normal praksis, ingen notifikation eller henvendelse fra banken forud for modtagelsen af opsigelsesmailen fra Saxo Bank den 5. november 2024.

Banken har endvidere oplyst, at den er blevet bekendt med, at der har eksisteret en systematisk kommunikationsfejl mellem Saxo Bank og banken. Denne kommunikationsfejl medførte, at linket til opdateringen af oplysninger, som fremgik af Saxo Banks opsigelsesmail, ikke var funktionelt for klageren. Klageren var således, mod bankens oprindelige antagelse, reelt afskåret fra at kunne opdatere sine oplysninger og dermed afværge tvangssalget af sine værdipapirer.

Banken har under sagens forberedelse oplyst, at klageren ikke har geninvesteret provenuet fra salget af aktierne. 

Parternes påstande

Klageren har nedlagt påstand om:

  1. At Lunar Bank A/S skal betale en erstatning for merbeskatning på 29.886,30 kr. uden krav om yderligere dokumentation fra ham
  2. At Lunar Bank skal dække kurtage og vekselgebyr i forbindelse med tvangssalget uden yderligere dokumentation fra ham
  3. At Lunar Bank skal betale en erstatning på 45.291,60 kr. for mistet fremtidig fortjeneste

Lunar Bank A/S har taget bekræftende til genmæle for så vidt angår klagerens påstand nr. 1 og 2 betinget af, at klageren fremlægger dokumentation for det faktiske tab ved merbeskatningen og for betalt kurtage og vekselgebyr i forbindelse med tvangssalget.

For så vidt angår påstand 3, har banken nedlagt påstand om frifindelse, subsidiært afvisning.

Parternes argumenter

Klageren har anført, at banken under sagens behandling i Ankenævnet har anerkendt, at en systemisk kommunikationsfejl mellem Lunar Bank og Saxo Bank forhindrede ham i at modtage en notifikation om opdatering af oplysninger, og at linket i Saxo Banks opsigelsesmail af 5. november 2024 ikke var funktionelt. Lunar Bank har herved udvist grov forsømmelse, jf. dansk erstatningsrets culparegel og bankens rolle som formidler. Fejlen var direkte årsag til tvangssalget, som resulterede i en realiseret fortjeneste på ca. 260.000 kr., en samlet skattebetaling på ca. 100.000 kr. (hvoraf 29.886,30 kr. udgjorde uønsket merbeskatning på grund af den høje skattesats på 42 % for det meste af fortjenesten), kurtage og et fremtidigt tab som følge af reduceret geninvesteringskapital.

1. Erstatning for merbeskatning:

Banken anerkender, at tvangssalget skete uden hans skyld og er indstillet på at erstatte merbeskatningen, betinget af dokumentation fra SKAT eller revisor. Kravet om, at han skal fremsende denne dokumentation bestrides. Saxo Bank er forpligtet til at indberette aktiesalg med gevinst til SKAT, og Lunar Bank, som samarbejder tæt med Saxo Bank, har adgang til eller kan anmode om de relevante oplysninger om salget.

Hans beskatning qua tvangssalget er blevet 15 % højere, end hvis han havde solgt aktierne løbende over en årrække. Banken skal derfor erstatte 15 % af 199.242 kr.  (262.242 kr. - 63.000 kr.), som er 29.886,30 kr. Banken kan selv verificere dette ved at anvende danske skatteregler om aktieindkomstbeskatning, jf. ligningslovens §§ 28-35. Ankenævnet bør derfor tilkende ham erstatning for merbeskatningen på 29.886,30 kr. uden krav om yderligere dokumentation fra ham, da banken selv har mulighed for at indhente de nødvendige oplysninger.

2. Erstatning for kurtage og vekselgebyr:

Banken accepterer at dække kurtage og vekselgebyrer for tvangssalget, betinget af dokumentation for det eksakte beløb. Lunar Bank, som samarbejder tæt med Saxo Bank, har selv adgang til eller kan indhente oplysninger om kurtage og vekselgebyrer fra Saxo Bank, da disse blev pålagt i forbindelse med tvangssalget. Det er urimeligt at pålægge ham byrden med at fremskaffe denne dokumentation. Ankenævnet bør derfor tilkende ham fuld dækning af kurtage og vekselgebyr og pålægge banken at indhente de præcise beløb fra Saxo Bank.

3. Erstatning for mistet fremtidig fortjeneste:

Tvangssalget, forårsaget af bankens forsømmelse, medførte en skattebetaling på 100.648 kr., hvilket reducerede hans geninvesteringskapital med dette beløb. Denne reduktion betyder, at han nu har færre midler til at genkøbe aktier, hvilket direkte påvirker muligheden for fremtidige gevinster. Derfor bør man tage de seneste fem års gennemsnitlige aktiegevinst og lægge oveni de 100.648 kr. Selv om hans aktier er steget med knap 100 %, har han tillagt 9 % gevinst på 5 år uden "rentes, rente". 9 % af 100.648 kr. er 9.058,32 kr. x 5 år = 45.291,60 kr.

Han henviser til dansk erstatningsret, hvor princippet om naturalrestitution kræver, at han stilles, som om skaden ikke var sket. Dette inkluderer kompensation for det tabte afkast, som han med rimelighed kunne have opnået, hvis tvangssalget ikke havde fundet sted. Det af banken anførte om, at han efter tvangssalget har været afskærmet fra kursrisiko, tager ikke højde for, at han blev tvunget til at afstå fra sin investeringsstrategi.

Lunar Bank A/S har anført, at banken anerkender, at tvangssalget af klagerens aktier skete på et grundlag, som klageren var uden skyld i og ikke havde mulighed for at afværge.

Ad erstatning for merbeskatning:

Efter almindelige erstatningsretlige principper påhviler det skadelidte (klageren) at løfte bevisbyrden for både ansvarsgrundlaget, årsagssammenhæng og tabets eksistens og størrelse. Selv om ansvarsgrundlaget er anerkendt, er det fortsat klagerens pligt at dokumentere sit præcise økonomiske tab.

Saxo Banks indberetning til SKAT er en teknisk handling, ikke en endelig opgørelse af klagerens skattemæssige tab. Erstatningsudbetalingen er derfor betinget af, at klageren fremlægger dokumentation fra SKAT, revisor eller lignende, som præcist og endeligt opgør det faktiske tab lidt ved merbeskatning.

.

Ad erstatning for kurtage og vekselgebyr:

Af samme grunde som ovenfor er udbetaling af denne erstatning også betinget af, at klageren fremsender dokumentation for det eksakte beløb. Selv om banken kan anmode om oplysninger fra Saxo Bank, er den mest præcise dokumentation den nota eller oversigt, som klageren modtog i forbindelse med salget.

Klageren har ikke geninvesteret provenuet fra aktierne, og kravet om kurtage ved genkøb er derfor ikke realiseret som et tab

Ad erstatning for mistet fremtidig fortjeneste:

Banken har til støtte for frifindelsespåstanden anført, at klagerens påstand forudsætter, at klagerens provenu er geninvesteret, og at denne geninvestering ville resultere i den samme værdistigning, som klageren har oplevet i de seneste fem år. Klageren har ikke geninvesteret de tvangssolgte aktier og har dermed ikke opfyldt sin tabsbegrænsningspligt. Kravet omfatter en hypotetisk fremtidig værdistigning. Et sådant krav er spekulativt og udgør ikke et konstaterbart, økonomisk tab. Samtidig har klageren ved at have provenuet fra salget stående kontant været afskærmet fra den kursrisiko, der er forbundet med at eje aktier.

At tildele klageren erstatning for en potentiel gevinst, som han kunne have opnået uden at bære den tilsvarende risiko for tab, ville stille ham bedre, end hvis skaden ikke var sket. Det ville svare til at godtgøre både positiv og negativ kontraktinteresse, hvilket der ikke er retligt grundlag for.

Banken har til støtte for afvisningspåstanden anført, at klagerens krav er baseret på et skønsmæssigt tab, der i vid udstrækning beror på spekulation og en række ubekendte faktorer. En vurdering af sagen vil derfor kræve en yderligere bevisførelse i form af parts- og/eller vidneforklaring, der ikke kan ske for Ankenævnet, hvorfor Ankenævnet bør afvise at behandle klagen, jf. Ankenævnets vedtægter § 5, stk. 3, nr. 4.

Ankenævnets bemærkninger

Klageren var kunde i Lunar Bank.

Den 16. februar 2020 oprettede klageren sig som bruger af investeringsproduktet ”SaxoTraderGo” via bankens app, Lunar Invest. Ved oprettelsen accepterede klageren ”Brugerbetingelser for Lunar Invest”, hvilket samtidig indebar indgåelse af et kundeforhold med Saxo Bank.

Klageren har oplyst, at han herefter købte nogle aktier via Lunar Invest.

Den 5. november 2024 modtog klageren en e-mail fra Saxo Bank, hvoraf fremgik, at Saxo Bank i forbindelse med bankens kundekendskabsprocedure havde forsøgt at kontakte klageren om opdatering af hans kundeoplysninger, og at hans konto ville blive lukket den 8. januar 2025 samt eventuelle positioner ville blive tvangssolgt, medmindre kontooplysninger samt eventuel manglende dokumentation blev opdateret via et link i e-mailen.

Klageren rettede herefter henvendelse til banken og bad banken kontakte Saxo Bank, hvilket banken i første omgang afviste. Den 8. november 2024 rettede banken to gange henvendelse til klageren for at indhente oplysninger til brug for Saxo Banks kundekendskabsprocedure. Klageren sendte samme dag de efterspurgte oplysninger til banken, og banken bekræftede modtagelsen og oplyste, at den ville vende tilbage, når den hørte fra Saxo Bank.

Banken har oplyst, at Saxo Bank den 14. november 2024 bad banken om yderligere information om klageren. Denne anmodning blev ikke besvaret af banken.

Ved en e-mail af 9. januar 2025 til banken oplyste klageren, at Saxo Bank havde solgt alle hans aktier.

Klageren har stillet krav om, at banken betaler erstatning for merbeskatning på 29.886,30 kr. (påstand 1) samt dækker kurtage og vekselgebyr i forbindelse med tvangssalget (påstand 2) uden yderligere dokumentation fra ham. Endvidere har han stillet krav om, at banken skal betale en erstatning på 45.291,60 kr. for mistet fortjeneste (påstand 3).

I første omgang afviste banken klagerens krav.

Banken har under sagens forberedelse i Ankenævnet oplyst, at den normale procedure for opdatering af kundeoplysninger er, at Saxo Bank henvender sig til banken, som herefter indhenter de nødvendige oplysninger hos kunden. Grundet en kommunikationsfejl modtog banken aldrig den indledende anmodning fra Saxo Bank. Klageren modtog derfor, i strid med normal praksis, ingen notifikation eller henvendelse fra banken forud for modtagelsen af opsigelsesmailen fra Saxo Bank den 5. november 2024.

Banken har endvidere oplyst, at der har eksisteret en systematisk kommunikationsfejl mellem Saxo Bank og banken. Denne kommunikationsfejl medførte, at linket til opdateringen af oplysninger, som fremgik af Saxo Banks opsigelsesmail, ikke var funktionelt for klageren. Klageren var således, mod bankens oprindelige antagelse, reelt afskåret fra at kunne opdatere sine oplysninger og dermed afværge tvangssalget af sine værdipapirer.

Banken anerkender på denne baggrund, at den manglende opdatering af oplysninger og det deraf følgende tvangssalg ikke kan tilregnes klageren. Banken har derfor taget bekræftende til genmæle for så vidt angår klagerens påstand nr. 1 og 2 betinget af, at klageren fremlægger dokumentation for det faktiske tab ved merbeskatningen og for betalt kurtage og vekselgebyr i forbindelse med tvangssalget. 

Ankenævnet finder, at det påhviler klageren som skadelidt at dokumentere sit tab, og klageren får derfor ikke medhold i, at banken skal udbetale erstatning til ham som anført i påstand nr. 1 og nr. 2 uden yderligere dokumentation fra ham.

Klageren får herefter ikke medhold i denne del af klagen.                                                                          

Ankenævnet finder ikke, at klageren har dokumenteret at have lidt et erstatningsberettiget tab for mistet fremtidig fortjeneste.

Klageren får herefter heller ikke medhold i denne del af klagen.                                                                                                                                                                                                       

Ankenævnets afgørelse

Klageren får ikke medhold i klagen.

Klageren får klagegebyret tilbage.